شورای جهانی گردشگری و سفر (WTTC) در طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ شاخصی به نام «پایش رقابتپذیری» فراهم کرد که چندین مفهوم اساسی برای توسعه صنعت گردشگری را در نظر گرفته بود. علی رغم استقبال جامعه جهانی، قلمرو و دامنه این شاخص بسیار محدود بود. پس از آن مجمع جهانی اقتصاد (WEF) و چند عضو دیگر دعوت به همکاری شدند تا عمق و گستره دادهها بیشتر گردد.
***
هدف این شاخص فراهم نمودن ابزار راهبردی جامع برای اندازهگیری و کنترل عوامل و سیاستهایی است که در مسیر توسعه سفر و گردشگری در کشورهای مختلف، مورد توجه قرار دارند. نتایج کمی دادههای این شاخص به دستاندرکاران مسیر همکاری بهینه را نشان می دهد تا ضمن ارتقای رقابتپذیریِ صنعت سفر و گردشگری، در رشد ملی و رونق اقتصادی مشارکت نمایند. همچنین بررسی این شاخص به کشورها اجازه میدهد تا فرآیند توسعه بخشهای گوناگون را در طول زمان رصد و مورد محاسبه قرار دهند.
نتایج تحقیقات که با همکاری سازمانهای جهانی، شرکتهای بینالمللی و متخصصان گردآوری میشود از طریق مجمع جهانی اقتصاد در قالب «گزارش سالانه شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری» منتشر می گردد.
این شاخص از طریق ارائه جزئیات در سطح ملی و مقایسه بین کشورها در سطح بینالمللی، بستری برای گفتوگوی بین تمامی بخشهای مرتبط با سفر اعم از بخشهای دولتی و خصوصی فراهم می کند؛ به شکلی که ضمن مشارکت موثر بخش سفر و گردشگری در توسعه اقتصاد جهانی، از توسعه کارآمد و پایدار آن اطمینان حاصل شود. علاوهبر این صاحبان کسب و کار و دولتها از طریق بررسی و تحلیل جزئیات این گزارش میتوانند درک بهتری از چالشهای فراروی رشد بخش سفر و گردشگری پیدا کرده و قوانین و فعالیتهای متناسب را برای مواجهه با نقاط ضعف خود اتخاذ نمایند.
***
رقابتپذیری سفر و گردشگری بر سه شاخص فرعی استوار است:
در ادامه می توانید آخرین گزارش ترجمه شده ی «شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری» را که مربوط به سال 2017 می باشد را به صورت رایگان دانلود نمائید.
بهتر است بدانید: «حساب اقماری گردشگری» چیست؟
برچسب های مهم