حسیـن مقصـودی | سایت شخصـی

حسیـن مقصـودی | سایت شخصـی

دریـچه ای به دنیـای مدیریت گردشگـری، جهانگـردی، هتـلداری، راهنمـای تـور و مدیریت فنـی دفاتر خدمـات مسافرتـی

آمار سایت

نظرسنجی سایت

اولین روستای ایران که در فهرست دهکده های جهانی سازمان گردشگری قرار گرفت چه نام دارد؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 726
  • بازدید دیروز : 866
  • بازدید کل : 1568352

«حساب اقماری گردشگری» چیست؟


«حساب اقماری گردشگری» نظامی است که توسط سازمان ملل برای اندازه گیری اندازه بخش هایی اقتصادی طراحی شده است که در حساب های ملی تحت عنوان صنعت تعریف نشده اند. برای مثال گردشگری که ترکیبی از صنایعی همچون حمل و نقل، اقامت، خوراک و نوشیدنی، خدمات، تفریحات، سرگرمی و آژانس های مسافرتی است.

گردشگری پدیده ای منحصر به فرد است که با مصرف بازدیدکنندگان تعریف می شود. بازدیدکنندگان کالاها و خدمات مرتبط و غیر مرتبط با گردشگری را به یک شکل خریداری می کنند. آنچه برای مقیاس اندازه گیری حائز اهمیت است مرتبط ساختن خریدهای گردشگران با کل عرضه این کالاها و خدمات در کشور است.

***

حساب اقماری گردشگری ابزار جدید آماری است که برای اندازه گیری این کالاها و خدمات مطابق با استانداردهای بین المللیِ مفاهیم و طبقه بندی ها و تعاریف طراحی شده است، حساب اقماری مقایسه معتبر با سایر صنایع و در نهایت مقایسه بین کشورها و گروهی از کشورها را ممکن می سازد. این مقیاس ها مقایسه سایر آمارهای اقتصادی را نیز ممکن می سازد.

از ویژگی های حساب اقماری گردشگری به موارد زیر می توان اشاره کرد:

-ارائه کننده آماری معتبر در خصوص تاثیرات گردشگری و استخدامی های مرتبط

-ارائه کننده چارچوبی استاندارد برای سازمان دهی داده های آماری گردشگری

-ابزاری قدرتمند برای ندوین خط مشی های اقتصادی مرتبط با توسعه گردشگری

-ارائه کننده اطلاعات در خصوص تاثیرات گردشگری بر تراز پرداخت های ملی

-ارائه کننده اطلاعات در خصوص ویژگی های منابع انسانی گردشگری

یکی از ویژگی های حساب اقماری گردشگری روشی است که این حساب برای برقراری توازن بین عرضه و تقاضای گردشگری اجرا می کند. برای این که مقیاس های گردشگری معتبر و در خور مقایسه با دیگر صنایع اقتصاد یک کشور باشند، لازم است که مفاهیم و تعاریف آن را رهنمودهای اقتصاد کلان بین المللی ، از قبیل نظام حساب های ملی، هم راستا باشد.

بنابراین ساختار اساسی حساب اقماری گردشگری (TSA) بر پایه برقراری تعادل در اقتصاد، بین تقاضا برای کالاها و خدمات از سوی بازدیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین بین عرضه کلی این کالاها و خدمات، استوار است. هدف تحلیل دقیق تمامی جنبه های تقاضا برا کالاها و خدمات گردشگری در یک اقتصاد و اندازه گیری رابطه آن ها با عرضه چنین کالاها و خدماتی در همان اقتصاد است. حساب اقماری گردشگری به صورت ویژه این موارد را می سنجد:

-کمک گردشگری به تولید ناخالص داخلی

-رتبه گردشگری در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی

-تعداد مشاغل ایجاد شده توسط گردشگری در یک اقتصاد

-میزان سرمایه گذاری گردشگری

-درآمدهای مالیاتی کسب شده توسط صنایع گردشگری

-مصرف گردشگری

-تاثیر گردشگری در توازن پرداخت ها

-ویژگی های منابع انسانی گردشگری

 

بهتر است بدانید:   «شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری» چیست؟

«شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری» چیست؟


 

شورای جهانی گردشگری و سفر (WTTC) در طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ شاخصی به نام «پایش رقابت‌پذیری» فراهم کرد که چندین مفهوم اساسی برای توسعه صنعت گردشگری را در نظر گرفته بود. علی رغم استقبال جامعه جهانی، قلمرو و دامنه‌ این شاخص بسیار محدود بود. پس از آن مجمع جهانی اقتصاد (WEF) و چند عضو دیگر دعوت به همکاری شدند تا عمق و گستره داده‌ها بیشتر گردد.

***

هدف این شاخص فراهم نمودن ابزار راهبردی جامع برای اندازه‌گیری و کنترل عوامل و سیاست‌هایی است که در مسیر توسعه سفر و گردشگری در کشورهای مختلف، مورد توجه قرار دارند. نتایج کمی داده‌های این شاخص به دست‌اندرکاران مسیر همکاری بهینه را نشان می دهد تا ضمن ارتقای رقابت‌پذیریِ صنعت سفر و گردشگری، در رشد ملی و رونق اقتصادی مشارکت نمایند. همچنین بررسی این شاخص به کشورها اجازه می‌دهد تا فرآیند توسعه بخش‌های گوناگون را در طول زمان رصد و مورد محاسبه قرار دهند.

نتایج تحقیقات که با همکاری سازمان‌های جهانی، شرکت‌های بین‌المللی و متخصصان گردآوری می‌شود از طریق مجمع جهانی اقتصاد در قالب «گزارش‌ سالانه شاخص‌های رقابت‌پذیری سفر و گردشگری» منتشر می گردد.

این شاخص از طریق ارائه جزئیات در سطح ملی و مقایسه بین کشورها در سطح بین‌المللی، بستری برای گفت‌وگوی بین تمامی بخش‌های مرتبط با سفر اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی فراهم می کند؛ به شکلی که ضمن مشارکت موثر بخش سفر و گردشگری در توسعه‌ اقتصاد جهانی، از توسعه‌ کارآمد و پایدار آن اطمینان حاصل شود. علاوه‌بر این صاحبان کسب و کار و دولت‌ها از طریق بررسی و تحلیل جزئیات این گزارش می‌توانند درک بهتری از چالش‌های فراروی رشد بخش سفر و گردشگری پیدا کرده و قوانین و فعالیت‌های متناسب را برای مواجهه با نقاط ضعف خود اتخاذ نمایند.

***

رقابت‌پذیری سفر و گردشگری بر سه شاخص فرعی استوار است:

  • شاخص فرعی A یا «چارچوب تنظیمی» شامل عناصر مرتبط با سیاست‌گذاری و عواملی که در گستره عملکرد و کنترل حکومت‌ها قرار دارد.
  • شاخص فرعی B شامل عناصری که بر فضای کسب‌وکار موثر بوده و از آنها به‌عنوان زیرساخت‌های «سخت» اقتصاد نام برده می‌شود.
  • شاخص فرعی C شامل منابع انسانی، فرهنگی و طبیعی که از آنها به‌عنوان زیرساخت‌های «نرم» اقتصاد نام برده می‌شود.

 

در ادامه می توانید آخرین گزارش ترجمه شده ی «شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری» را که مربوط به سال 2017 می باشد را به صورت رایگان دانلود نمائید.

 

بهتر است بدانید: «حساب اقماری گردشگری» چیست؟

 

سفرنامه و خاطرات لیدی شیل


این کتاب روایتی از خاطرات بانو مری شيل همسر وزير مختار انگليس در اوائل سلطنت ناصرالدين شاه است، وی که به همراه همسر خود به ایران سفر کرده بود در طی ماموريت او به گوشه گوشه ی ایران سفرکرد و مجموعه ای از خاطرات و مشاهداتش را گردآوری و منتشر نمود. ماری شیل معروف به لیدی شیل دختر بارون استفان وولف ایرلندی بود که پس از ازدواج با کلنل جستین شیل سفیر انگلیس در ایران اوایل دوران ناصری به همراه همسرش به ایران سفر کرد.

***

مسافرت کلنل شیل و همسرش در ایران حدود سه سال و 10 ماه به طول انجامید و در نهایت هنگامی که احساس کردند قادر به ادامه زندگی در شرایط نامناسب بهداشتی ایران نیستند، خاک ایران را با همین انگیزه در اواسط ژوئن 1853 م به قصد ورود به خاک عثمانی ترک کردند. ماحاصل اقامت سه ساله لیدی شیل در ایران کتاب خاطراتی است که اطلاعات بسیاری از مناسبات سیاسی، اوضاع اجتماعی و فرهنگی ایران در روزگار قاجار ارائه می‌دهد. کتاب خاطرات لیدی شیل مرجع مناسبی برای بررسی شرایط و ساختار ایران در عهد قاجار و دوران سلطنت ناصرالدین شاه است.

 

 نوع فایل: PDF

نویسنده: لیدی مریل شیل

ترجمه: حسین ابوترابیان

تعداد صفحات: 297

سال انتشار: 1368

انتشارات: نشر نو

زبان: فارسی

در ادامه می توانید این کتاب را به صورت رایگان دانلود نمائید.

 

برای مشاهده سایر «کتاب های سفرنامه و خاطرات» اینجا کلیک نمائید.

سفرنامه و خاطرات لیدی شیل
انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸

برچسب های مهم

تاریخ تمدن؛ موزه ایران باستان


«موزه ایران باستان» بزرگ ترین، مهم ترین و قدیمی ترین موزه ایران است. این موزه در خیابان امام خمینی تهران و در مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر واقع شده است. این مجموعه با زیر بنایی در حدود بیست هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی بدون شک مهم‌ ترین موزه کشور محسوب شده و در ارتباط با فرهنگ و هنر ایران غنی‌ ترین موزه جهان محسوب می شود. «موزه ایران باستان» مهم‌ ترین موزه کشور جهت حفظ، ارائه و تحقیق در مورد مجموعه‌ های باستان‌ شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در این موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی می باشد. موزه ملی ایران آثار مختلفی را در خود جای داده‌ است که قدیمی‌ ترین آنها حدود هشتصد هزار سال قدمت دارد.

 

موزه ایران باستان قدمتی حدود ۶۰ سال دارد و بزرگ‌ ترین موزه باستان‌ شناسی و تاریخ ایران است و در فرهنگ و ساختار موزه داری ایران به عنوان موزه مادر شناخته می‌شود. در حدود سال‌ های دهه ۱۳۰۰ و ۱۳۱۰ هجری شمسی به مهندس معمار فرانسوی (که از سال ۱۳۰۸ هجری شمسی در استخدام دولت وقت ایران بود) ماموریت داده شد تا نقشه نخستین موزه علمی ایران را طراحی نماید. در ‌‌نهایت، ساختمان موزه ایران باستان به سبک و سیاق معماری ایرانی و با سردر ورودی مشابه ایوان بلند طاق کسری مطلق به دوره ساسانی و با آجرهای قرمز رنگ بر اساس طرح مهندس معمار فرانسوی و با معماری حاج عباس قلی معمارباشی در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی آغاز گردید و پس از ۲ سال جهت بازدید عموم مورد بهره برداری قرار گرفت.

قدیمی‌ ترین اثر به نمایش درآمده در موزه ایران باستان، تیغه‌ های سنگی کشف رود است که در کاوش های باستان‌ شناسی سال های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ هجری شمسی در ناحیه خراسان و در کنار رودخانه کشف رود به دست آمده است. همچنین قدیمی‌ ترین آثاری که در بخش تفکرات مذهبی و معنوی انسان پیش از تاریخ جلوه گر می کند، پیکرک‌ های انسانی و حیوانی کشف شده از تپه سراب در شرق کرمانشاه در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی است.از دیگر آثار می توان به مجسمه‌ های گلی، زنی به نام ونوس اشاره کرد.

ظروف سفالی قرمز رنگ چشمه علی و اسماعیل آباد، اولین و قدیمی‌ ترین آثاری است که بازدید کنندگان موزه ایران باستان با آن مواجه خواهند شد که قدمت آنها متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد است. طبقه فوقانی موزه در بر گیرنده آثار منحصر به فردی همچون جام طلای مارلیک، جام طلای حسنلو، جام خشایار شاه، ریتون طلای همدان، الواح زرین و سیمین از کاخ آپادانای تخت جمشید، زیور آلات مکشوفه از زیویه کردستان و … است.

در بخش آثار تاریخی؛ مجموعه ای از اشیای دوران هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی مشاهده می گردد که یکی از منحصر به فرد‌ترین نمونه‌ های موجود آن به دوره اشکانی تعلق دارد که در واقع بقایای نیم تنه مردی است که در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی به صورت اتفاقی به همراه چند قطعه استخوان، یک لنگه چکمه به همراه ساق پای درون آن، یک سنگ ساب، چند سفال، یک چاقوی آهنی، یک سنجاق نقره، یک شلوارک پشمی، چند قطعه پارچه و یک عدد گردوکشف شد که پس از کشف به «مرد نمکی» معروف گردید.

موزه ایران باستان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایران است که در شهر تهران قرار دارد و هر ساله بازدیدکنندگان بی شماری از آن دیدن می کنند. این مجموعه علاوه بر جذابیت های علمی و بصری برای گردشگران به عنوان یکی از مهم ترین سایت های آموزشی جهت آشنایی با سیر تمدن بشری در ایران شناخته می شود و بازدید آن به عنوان یکی از برنامه های علمی در دستور کار دانشجویان گردشگری، تاریخ، باستان شناسی، معماری و .. است.

بازدید از موزه همه روزه به جزء روزهای دوشنبه و ایام سوگواری و تعطیلات اعلام شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان پذیر می باشد و ساعات بازدید موزه ملی ایران به قرار زیر می باشد:

  • بهار و تابستان: ۹ صبح تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه
  • پاییز و زمستان: ۹ صبح تا ۱۶ و ۴۵ دقیقه

 

تاریخ تمدن؛ موزه ایران باستان
انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

برچسب های مهم

آشنایی با نرم افزار ArcGIS (دانلود رایگان و آموزش)


نرم افزار ArcGIS در زمینه تهیه سیستم های مکانی کاربرد دارد. این نرم افزار برای استفاده در بخش GIS کاربرد آسانی دارد و به کاربران به سادگی این فرصت را می دهد تا اطلاعات مکانی و داده های توصیفی خود را برای ایجاد نقشه ها ، جداول مربوط به آن و نمودارها استفاده نمایند. در واقع ArcGIS نرم افزاری برای ساخت یک سیستم اطلاعات مکانی کامل است. این نرم افزار ابزارهای برای برنامه سازی، ایجاد نقشه و مدیریت آن، یک بانک اطلاعاتی در سطوح سازمانی و پشتیبانی از سیستم های همراه و بیسیم است. همچنین ابزارهایی برای تحلیل کیفی و کمی داده ها و نمایش آن در اختیار کاربران قرار می دهد.

این نرم افزار توانایی به شکل دسک تاپ و قابل نصب بر روی سیستم های عامل مختلف است. از مهمترین وظایف ArcGIS مدیریت داده های مکانی، جستجوی داده ها، ساخت لایه های جدید، ویرایش فرا داده ها، ایجاد پیوند میان داده های مکانی شخصی و پایگاه های داده می باشد. در واقع مهمترین و پرکاربردترین قابلیت ArcGIS ساخت لایه های جدید در نقشه و مدیریت فرا داده است. قابلیت های عمده این نرم افزار به شرح زیر می باشد:

  • تدوین وایجاد یک پایگاه داده های اطلاعاتی
  • محیط عملیاتی و گرافیکی آسان
  • بهره برداری از مجموعه ی کاملی از ابزارها
  • داشتن نمونه هایی از داده های آماری قابل استفاده
  • نمایش نمودارهای اطلاعاتی

کاربرد نرم افزار ArcGIS در صنعت گردشگری، تهیه سامانه های اطلاعاتی جغرافیایی است. این رویکرد بخش مهمی در برنامه ریزی مقاصد گردشگری است که در سال 1990 آغاز شد. این سیستم توانایی لازم برای شناسایی ظرفیت های گوناگون مقاصد در بخش های مختلف را فراهم می کند و همچنین قابلیت های برای درک کاستی ها و ضعف ها در مسیر بهبود شرایط پیش رو در اختیار مدیران قرار می دهد.

سامانه های اطلاعاتی به دلیل برخورداری از ویژگی های دو بعدی بودن اطلاعات ابزار مهمی در مدیریت گردشگری محسوب می شوند. دوبعدی بودن اطلاعات بدین معنی است که داده های تهیه شده علاوه بر بهره گیری از شاخص های مکانی یا فضایی از خصیصه های توصیفی نیز بهره مند هستند.

ArcGIS یکی از نرم افزارهای مهم و کاربردی در تهیه نقشه های گردشگری برای مقاصد مختلف است. بررسی اطلاعات و تحلیل داده های مکانی یکی از مهمترین وظایف مدیران مقصد در بهینه سازی زیرساخت و روساخت های گردشگری خواهد بود. از این رو توانایی در استفاده از این نقشه های به عنوان یکی از قابلیت های فعالین صنعت گردشگری محسوب می شود. در واقع سامانه های اطلاعاتی گردشگری در قالب نقشه ها علاوه بر جانمایی مکان ها مورد نیاز گردشگران به بررسی موقعیت آنها در مقیاس جغرافیایی نیز می پردازد.

ارائه مسیر دسترسی، معرفی جاذبه ها (طبیعی، فرهنگی و ویژه)، استفاده از زیرساخت های شهری، ارائه اقامتگاه ها، موقعیت های آب و هوایی ،مراکز خرید و بازارهای محلی، جایگاه های سوخت، تسهیلات شهری بخشی از دستاوردهای نقشه های گردسشگری است.

در ادامه می توانید نرم افزار ArcGIS را به صورت رایگان و از طریق لینک مستقیم دریافت نمایید.

مشخصات نرم افزار:

قابلیت نصب بر روی تمامی سیتم های عامل

حجم 1.03 گیگابایت به همراه کرک

لینک دانلود در «دانلود رایگان فایل»

 

جهت دریافت جزوه آموزشی نرم افزار ArcGIS  اینجا  کلیک کنید.

آشنایی با نرم افزار ArcGIS (دانلود رایگان و آموزش)
انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

برچسب های مهم

ایران، افسانه و واقعیت؛ خاطرات سفر به ایران


این کتاب به خاطرات سفر مریت هاکس به ایران اختصاص دارد. وی متولد سال 1887 در شهر نیویورک بود و از دانشگاه لندن لیسانس علوم و از دانشگاه بیرمنگاه موفق به اخذ فوق لیسانس شده بود. سپس در سال 1930 به روزنتمه نگاری روی آورد و سفرهای به تمام اروپا، شوروی، ایران و آمریکا داشت. وی خاطرات خود را از این سفرها به رشته تحریر در آورد.

هاکس در روزهای پایانی زمستان 1933 م (1311 ه ش) از شهر منچستر و با کشتی باری در حالی که تنها مسافر زن آن بود به سوی ایران حرکت کرد و از شهرهای بوشهر، شیراز، اصفهان، یزد، کرمان، قم، تهران و شمال ایران بازدید نمود. هاکس در این کتاب به بررسی جامعه ایران در عهد رضاخانی و سیاست های او می پردازد. او نگاه دقیقی به عنوان یک روزنامه نگار نسبت به مسائل اجتماعی ایران دارد و به دلیل اینکه خود زن بود توانست به محافل زنانه آن ایام ورود کند و از موضوعاتی چون ازدواج، زایمان، زندگی خانوادگی و مشکلات اجتماعی آنان آگاه شود.

***

او بسیاری از کارهای رضاخان را مورد ستایش قرار می دهد و علی رغم فشار  و اختناق حاکم آنها را نادیده می گیرد. این کتاب زمینه آشنایی مخاطب را دوره ای از تاریخ ایران را در قالب زندگی مردم کوچه بازار، زندگی مردم ایلیاتی، شهری، روستایی و همچنین طبقات محروم و مرفه فراهم می نماید. هاکس از مراسم مختلف جئن عزاداری، سینه زنی و زنجیز زنی و همچنین فشارهای دولتی برای جلوگیری از این مراسم سخن می گوید. همچنین در این کتاب نگاهی به جمعی جوان و روشنفکر و فرنگ رفته آن عصر می پردازد و از ادنیشه های آنان و همچنین خرافات مردم سخن می گوید.

 

نوع فایل: PDF

نویسنده: مریت هاکس

ترجمه: محمد حسین نظری نژاد و محمد تقی اکبری و احمد نمایی

تعداد صفحات: 266

سال انتشار: 1348

انتشارات: انتشارات آستان قدس رضوی

زبان: فارسی

در ادامه می توانید این کتاب را به صورت رایگان دانلود نمائید.

 

برای مشاهده سایر «کتاب های سفرنامه و خاطرات» اینجا کلیک نمائید.

ایران، افسانه و واقعیت؛ خاطرات سفر به ایران
انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

برچسب های مهم

سفری به دربار سلطان صاحب قران


در سال 1859 و در اواسط دوران سلطنت ناصر الدین شاه دولت پروس و آلمان هیئتی را به سوی ایران روانه کرد. هدف از این اقدام ایجاد سفارتخانه، برقراری روابط و مناسبات اقتصادی و سیاسی میان دو کشور بود. کتاب که پیش روی شما قرار گرفته است به تشریح این سفر و وضعیت ایران در آن دوران اختصاص دارد. دکتر بروگش مستشار آلمانی و استاد دانشگاه برلین و یکی از بزرگترین شرق‌شناسان روزگار خود بوده است. وی در تمام طول مدت اقامتش در ایران در تمام حوزه ها و روابط میان مردم ایران تحقیق و مطالعه کرد.

***

در بخش از کتاب "سفری به دربار سلطان صاحبقران" چنین نقل شده است :

باید گفت که زبان فارسی، زبان ادب و نزاکت و احترام است . ایرانیها هرگز به اشخاص بزرگتر از خود "نه" نمی‌گویند و از کلمه "خیر" استفاده می‌کنند یا آنکه می‌گویند "اختیار دارید" . همیشه صحبتها ونطق‌ها با "عرض می‌کنم ..." شروع می‌شود . اگر یک نفر خبر خوشی را دریافت کند طرف مقابل می‌گوید : "چشم ما روشن..." هنگامی که از اشخاص نقل قول می‌شود به جای "او گفت" می‌گویند "ایشان فرمودند" .

این کتاب ، شرح مسافرت طولانی مدت یک هیأت سیاسى و اعضاى یک سفارتخانه است که به شکل رسمی از طرف د ولت پروس به ایران اعزام شد ند  و از بیشتر نقاط و شهرهاى ایران دیدن کرد ند  و د ر تاریخ 25‌‏ ژوئیه 1857‌‏براى اولین بار میان ایران و د ولت پاد شاهى پروس- به نمایند گى ازطرف کشورها و ایالات مستقل آلمان - قرارد اد  گمرکى و بازرگانى و مودت امضاء نمود ند  و...

 

نوع فایل: PDF

نویسنده: هینریش بروکش

ترجمه: حسین کردبچه

تعداد صفحات: 722

سال انتشار: 1348

انتشارات: اطلاعات

زبان: فارسی

در ادامه می توانید این کتاب را به صورت رایگان دانلود نمائید.

 

برای مشاهده سایر «کتاب های سفرنامه و خاطرات» اینجا کلیک نمائید.

سفری به دربار سلطان صاحب قران
انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

برچسب های مهم

یک تکه از بهشت ؛ باغ ارم شیراز-بخش دوم


چیزی که در ابتدا هر بیننده ای را مسحور خود می کند، کاشی های هفت رنگ نمای عمارت است که به زیبایی و ظرافت هر چه تمام تر در کنار هم چیده شده اند و طرح ها و مناظر بدیعی در آنها خودنمایی می کنند. بنای نارنجستان قوام شیراز نیز، سبکی شبیه به معماری این بنا را دارد و تزیینات داخلی آن نیز اعم از گچبری ها و نقاشی های چشم نواز دیوار و سقف، شباهت بسیاری به عمارت باغ ارم دارد. در حاشیه پنجره های نمای غربی عمارت، کاشی های هفت رنگ با نقش های مختلف شاهان و سربازان هخامنشی و گل ها و مناظر باغ ها و کوشک ها به چشم می خورد. در نهایت این نقش داریوش هخامنشی و شکار آهویی توسط پلنگی است که چشم شما را به خود خیره خواهد ساخت. مبحث قابل توجه دیگر این بنا درب های آن هستند که از چوب ساج ساخته شده و به همین دلیل با گذشت سال ها هنوز سالم باقی مانده و شکل اصلی خود را حفظ کرده است.

دو طبقه فوقانی عمارت باغ ارم دارای ستون‌ هایی هستند که از تخت جمشید گرته برداری شده است و زیبایی و شکوه آن را در ذهن تداعی می کنند. در پیشانی بنا، دو نیم‌ دایره در دو طرف نمایان است و یک تابلو بزرگ هم دیده می شود که از ۳ هلال روی هم تشکیل شده که در اصطلاح معماران فارس به سنتوری شهرت دارند. این هلال ها دارای سه تابلوی بزرگ و دو تابلوی کوچک کاشی کاری با کاشی های لعابدار رنگی هستند و تصاویری از ناصرالدین شاه قاجار، داستان هایی از فردوسی و نظامی و ادبیات کهن فارسی و قصه‌های مذهبی را به نمایش گذاشته اند.

***

در هلالی بزرگ ، نقش ناصرالدین شاه سوار بر اسب سفید مشاهد می شود در حالی که نیم تاجی در جلوی کلاه او نقش بسته است. سپس سه نقش دیگر از داستان های فردوسی و نظامی از جمله سلیمان و ملکه سبا، رستم پهلوان، خسرو شیرین و یوسف و زلیخا به چشم می خورد. در هلالی های کوچکتر مردی در حال نبرد با هلاهل نقاشی شده که نمونه ای تحریف شده از نقش درگاه شرقی کاخ صدستون تخت جمشید است. همچنین آهویی نیز در چنگال پلنگ بر زمینه اسلیمی نقش شده است که در اصطلاح معماران محلی فارس به آن نقش گرفت و گیر گفته می شود.

طبقه زیرین عمارت که هم‌سطح زمین واقع است، سردابه و محل برای استراحت در روزهای گرم تابستان بوده و تالار حوضخانه را در میان خود دارد. در دو سوی حوضخانه دو راهرو وجود دارند که در بخش انتهایی به پله هایی برای رفتن به طبقه بالاتر منتهی می شود. در دو سوی راهروها نیز دو سالن بزرگ مشاهده می شود و مجاور سالن ضلع جنوبی، آشپزخانه وسیعی قرار دارد. اتاق های این طبقه دارای کاشی کاری های رنگین و زیبایی می باشند. تالار حوضخانه، آب نمایی را در خود دارد و نهر آبی نیز از میان آن می گذرد که در ادامه به استخر بزرگی در جلوی عمارت می رسد. در میانه های این تالار یک ستون سنگی حجاری شده قرار دارد و دیوارها و کف تالار با کاشی های هفت رنگ به شکلی زیبا و چشم نواز زینت یافته اند. کاشی های معرق و هفت رنگ، سقف حوضخانه را پوشانده و آن را به یکی از بهترین نمونه های هنر کاشی کاری در دوره قاجاریه تبدیل کرده‌اند. این کاشی ها به شکلی ظریف در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و تصاویر زیبایی از شکارگاه ها و مناظر طبیعت و داستان خسرو و شیرین و نقوش دیگر را نمایش می دهند.

در طبقه دوم در وسط ساختمان، ایوانی بزرگ با دو ستون رفیع و سقف مسطح دیده می شود که در بخش پشتی آن یک سالن بزرگ قرار دارد و در دو سوی آن نیز راهروهایی دیده می شود که دو گوشواره در بالای خود دارند و در طرفین آنها چهار طاق قرار دارد. در جلوی این ایوان زیبا دو ستون سنگی یکپارچه بلند واقع شده و نقش سرستون های آن را تصویر مردانی با لباس های دوره قاجاریه و گل و بوته هایی به صورت قرینه تشکیل می دهد. ایوان دو ستونی باغ ارم به سبب دارا بودن تزیینات گچ بری زیبا بر دیوارهای سه طرف آن، در میان ساختمان های دوره قاجاریه در شیراز و نسبت به بناهای مشابه دارای امتیاز خاصی است.

در پای این ایوان، سه پنجره آهنی دیده می‌شود که قدیمی هستند و از زمان احداث ساختمان برجای مانده اند. دو پنجره آهنی طرفین، قرینه یکدیگرند و پنجره وسط دارای اندازه بزرگتری است. این پنجره ها در ورودی سردابه قرار گرفته اند و از نمونه های جالب پنجره های دوره قاجاریه به شمار می روندپیشانی ایوان و اطراف آن مزین به یکی از زیباترین کاشیکاری‌های دوره قاجاریه است که از آن به عنوان نمونه ای منحصر به فرد یاد می شود و نمونه آن را نمی توان در سایر بناهای دوره قاجاریه رویت کرد. در دو سوی این ایوان بزرگ و باشکوه، دو ایوان کوچک قرار دارد که هرکدام دارای دو ستون سنگی یکپارچه کوچک هستند و پشت آنها ارسی ها و درک هایی به چشم می خورند. در ضلع جنوبی این طبقه و دقیقا در بالای آشپزخانه طبقه زیرین یک آشپزخانه وسیع دیگر و به همان اندازه وجود دارد.

در بخش میانی طبقه سوم یک سالن بزرگ شبیه طبقه دوم دیده می شود که پنجره ها به سمت ایوان اصلی باز می شود و در دو سوی خود دو راهرو وجود دارد. در مجاورت راهروی ضلع شمالی عمارت دو اتاق وجود دارد و در کنار راهروی ضلع جنوبی نیز یک اتاق و یک سالن می باشد. سقف دو سالن این طبقه، با تیرهای چوبی و تخته های منظم پوشیده شده و با نقاشی های زیبا و نفیسی تزئین شده است. در این نقاشی ها گل و بوته و طرح های اسلیمی و تابلوهای متعدد از شکارگاه ها و چهره زنان و تصاویری از قصرهایی به سبک اروپایی به چشم می خورد. این نقوش یکی از شواهدی است که نشان می دهد هنر ظریف نقاشی روی سقف یا به قول اهل فن، مَرجُوَک، در دوره قاجاریه در شهر شیراز کاملا رایج بوده استدر این طبقه نیز همانند طبقه دوم دو ایوان در دو طرف و درست در بالای ایوان های طبقه پایین قرار دارند و بالای آشپزخانه طبقه دوم در این طبقه، به صورت تراس است.

با توجه به توسعه باغ و افزوده شدن زمین های بی شمار در قسمت غربی، عمارت اصلی و اتاق های باربند قدیم و ساختمان اندرون و محوطه محصور آن به صورت یک مجموعه در وسط قرار گرفته اند. امروزه درب اندرون به طرف گلستان گل رز باز می‌شود. در قسمت جلو در ورودی اندرون نیز یک چهار ضلعی قابل مشاهده است که در اطراف آن طاقچه‌هایی ایجاد کرده اند و اصطلاحا به آن غلام نشین می‌گویند. بالای پیشانی عمارت اندرون نیز همچون عمارت اصلی، دارای هلالی کاشیکاری است که همزمان با کاشیکاری های هلالی‌های عمارت اصلی باغ انجام گرفته و متعلق به دوره قاجاریه می باشد. در دو سوی اتاق وسطی و در زیر هلالی ها نیز دو ستون آجری واقع شده که دارای کاشیکاری های معرق می باشد.

چند کتیبه سنگی در نقاط مختلف باغ وجود دارد. اولین آنها از سنگ مرمر است که در بالای سر در ورودی شمال شرقی باغ نصب شده است. در بالا و در پیشانی این سردر کتیبه‌ای به خط نستعلیق بر روی کاشی معرق نصب شده و بر روی آن این عبارت به چشم می خورد:

«نصر من الله و فتح قریب»

در زیر این کتیبه، کتیبه ای از سنگ مرمر لیمویی رنگ قرار دارد که در ابتدای آن عبارت شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» به چشم می خورد و سپس این بیت شعر با خط نستعلیق بر روی آن نوشته شده است:

«از وزیر شه نصیرالملک راددائمش باغ ارم آباد باد»

تاریخ کتیبه مذکور مربوط به دوره سلطنت مظفرالدین شاه قاجار و زمان حکمرانی نصیرالملک بر فارس است. در دو سوی درب، دو طاق نما به چشم می خورد که در بالای هر کدام یک کتیبه کاشی کاری وجود دارد. کتیبه‌های کاشی کاری دو طرف درب با خط نستعلیق و زمینه سورمه‌ای است و نوشته آن آیه‌ای از قرآن مجید می باشد که به صورت معرق نگاشته شده است.

در عمارت اصلی باغ ارم، موزه ای با نام «سنگ و گوهر دریای نور» وجود دارد که بیش از 140 نوع سنگ و گوهر تزئینی کمیاب و قیمتی در آن به نمایش در آمده است. این موزه در سال 1390 آغاز به کار کرده است و تا به امروز توانسته بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جلب کند. آثار به نمایش درآمده در این موزه از ایران و نقاط مختلف جهان هستند و با زیبایی های شان دل هر بیننده ای را می ربایند.

 

برای مطالعه بخش اول «یک تکه از بهشت؛ باغ ارم شیراز» اینجا کلیک کنید.

یک تکه از بهشت ؛ باغ ارم شیراز-بخش دوم
انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

برچسب های مهم

یک تکه از بهشت ؛ باغ ارم شیراز-بخش اول


در نزدیکی کوه های شمالی شیراز (باباکوهی) و بخش شمال غربی این شهر و در مجاورت رودخانه خشک شیراز، باغ سحر انگیزی چشم بینندگان را محسور خویش کرده است. این مجموعه بی نظیر که «باغ ارم» نام دارد یکی از زیباترین باغ های استان فارس و شاید ایران باشد که هر ساله بازدیدکنندگان بی شماری را برای بازدید از خود به سمت شیراز روانه می کند.

باغ ارم مجموعه ای از چند بنای تاریخی و باغ گیاه شناسی است. این باغ در دوران حکومت آل اینجو و آل اسحاق نیز پابرجا بوده است اما نقطه عطف آن به دورانی بر می گردد که کریم خان زند تغییراتی در آن بنا نهاد. همچنین در دوران قاجار، سران قشقایی این باغ را به مدت 75 سال در اختیار داشتند و در این مدت عمارتی در باغ بنا نمودند. در زمان ناصر الدین شاه نیز بنای عمارت دیگری در این باغ پی ریزی شد که پس از پند سال ساخت آن به پایان رسید. عمارت دوم همچنان پابرجاست اما امکان بازدید آن وجود ندارد. عمارت سه طبقه باغ به تقلید از سبک معماری دوران زند بنا نهاده شده است و یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجار است. بر روی طاق های این بنا تصاویری از نبرد شاهنامه و نبرد شاهان قاجار قابل رویت است.

***

علی رغم مطالعات بسیار هنوز هم سال ساخت و بنیان گذار اولیه باغ ارم مشخص نیست. با این وجود نام این باغ در سفرنامه ها قرن دهم و یازدهم هجری ذکر شده است. همچنین نشانه های وجود دارد که وجود این باغ در دوره سلجوقیان و تمام دوره آل اینجو و آل مظفر و گورکانیان مورد تایید قرار گرفته می شود. آنچه به نظر می رسد صاحبان و بانیان این باغ از حاکمان وقت بوده اند. در این بین این احتمال مطرح است که اتابک قراچه از طرف سنجر سلجوقی (حاکم فارس) دستور احداث این باغ را داده است.

پس از اتابک تا زمان به قدرت رسیدن شاه شیخ ابواسحاق اینجو اطلاعات چندانی از نحوه مالکیت این باغ در دسترس  نیست. شاه مذکور در سال 720 شمسی بر تخت نشست و چهارده سال بعد نیز کشته شد. به نظر می رسد، آل مظفر پس از انقراض سلسله آل اینجو مالکیت باغ را در دست گرفته اند و برخی از شواهد نشان می دهند در عهد شاه منصور، آخرین پادشاه این خاندان که به دست گورکانیان به قتل رسید، باغ در نهایت عظمت و زیبایی بوده است. آن چنان که از نوشته های جهانگردان مشخص است، باغ ارم از زمان صفویه به بعد آباد و باشکوه بوده و در منابع تاریخی از سازندگی آن در زمان زندیه و توسط کریم‌خان زند مطالبی ذکر شده است.

باغ ارم از اواخر دوران زندیه به مدت بیش از هفتاد و پنج سال در اختیار سران ایل قشقایی قرار داشته است. خاندانی به نام جانی خانِ قشقایی از دوران فتحعلی شاه قاجار با سمت ایلخانی و ایل بیگی بر ایل قشقایی فرمانروایی می‌کردند و «ارم» را به عنوان پایگاه فرمانروایی خود در شهر شیراز برگزیده بودند. جانی خان، اولین ایلخان این خاندان، و پسرش محمد قلی خان، عمارتی را در این باغ بنا نهادند و در نهایت شکوه ساخت آن را به اتمام رساندند. در اوایل دوره قاجاریه، مالکین قبلی باغ ارم که برخی از سران ایل قشقایی بودند در بخش های جنبی این باغ به خاک سپرده شدند که تا به امروز اثری از قبور آنها به دست نیامده است. پس از حکومت ناصر الدین شاه، حاج نصیرالملک شیرازی باغ را از خاندان ایلخانی خریداری می کند و با حفظ اساس ساختمان، عمارت فعلی موجود در باغ را بنا نهاده است. پس از درگذشت حاج نصیرالملک در حوالی سال 1272 هجری شمسی، تزئینات عمارت و بعضی قسمت های نیمه کاره آن توسط ابوالقاسم خان نصیرالملک، داماد و خواهرزاده او، تکمیل می گردد.

باغ ارم در زمینی به شکل مربع مستطیل و بسیار واحداث شده است که درهای ورودی آن در ضلع وسیع تر و به سمت شمال و بلوار ارم قرار دارد و ضلع کوچکتر به سمت غرب و بلوار آسیاب سه تایی است. این دو ضلع باغ در زمان قدیم به صورت چینه گِلی (دیوار گلی) بوده است و در حال حاضر پیچ های امین الدوله و اناری نرده های آن را تزئین نموده اند. بخش های دیگر باغ به خانه های مسکونی و باغ های دیگری محدود می شود.

در هر دوره با ایجاد تغییراتی در باغ، مساحت آن افزایش و کاهش یافته است اما در نهایت امروزه وسعت آن نزدیک به 110380 متر مربع می باشد. جهت شیب زمین در باغ ارم ، از غرب به سوی شرق است و این شیب زیاد زمین موجب شده تا معماران تدبیری بیندیشند و در بخش هایی از گذرگاه های اصلی و فرعی باغ پله‌هایی را احداث نمایند. این پستی و بلندی های زمین بر زیبایی فضای باغ افزوده و چهره ای دیگری را به آن بخشیده است.

ساختمان مجموعه شامل عمارت اصلی و اندرونی آن، در بخش غربی باغ و بر روی یک بلندی قرار گرفته است. در بخش شرقی و قسمت جلویی ساختمان، حوض بزرگی با 335 متر مربع وسعت، قرار گرفته است که محیط آن را هجده قطعه سنگ بزرگ و یکپارچه تشکیل می دهد. به نظر می رسد ساخت آن به دوره جانی خان ایلخانی باز می گردد. در قدیم این استخر عمق بیشتری داشته است اما امروزه عمق آن حدود نیم متر است. در چهار گوشه این استخر، چهار نخل فونیکس (ققنوس) بسیار بلند و زیبا نیز به چشم میخورد. در بخش میانی باغ، گذرگاه اصلی وجود دارد که از سمت غرب به شرق کشیده شده است. این گذرگاه از مقابل ساختمان و استخر بزرگ شروع می شود و تا انتهای باغ ادامه می یابد. در دو طرف این گذرگاه، شمشادهای کوتاه حصاری دیده می شوند و در وسط، جوی آبی جریان دارد که از جلوی استخر بزرگ آغاز شده و پس از رسیدن به بخش مرکزی باغ به جوی های متعددی تقسیم می شود تا آب به قسمت های دیگر باغ برسد.

در بخش های کناری جوی آب، گُل کاری بسیار زیبایی انجام گرفته است. همچنین دو طرف گذرگاه را سرونازها و درختان تنومند دیگری فرا گرفته است. در محل تقسیم آب به جوی های مختلف، پله هایی ساخته اند. ادامه گذرگاه باغ ارم از بخش پایینی همین پله ها تا قسمت انتهای باغ بصورت یکدست شن ریزی شده است. محور وسیع دیگری با جهت شمالی به جنوبی در بخش مرکزی باغ قرار دارد که گذرگاه اصلی را قطع می کند. همچنین علاوه بر این دو گذرگاه عریض، گذرگاه های دیگری هم به موازات این دو، در تمام قسمت های باغ احداث شده اند.

بخش اعظمی از طراوت باغ به دلیل وجود  آب روان و زلالی است که در حوضخانه وجود دارد و از طریق جوی ها به بخش های دیگر باغ منتقل می شود. در ادامه این آب به جوی های کناری استخر وارد شده تا در جویِ عریض گذرگاه اصلی و جویبارهای دیگر جریان پیدا کند و درختان و گیاهان را سیراب سازد. جوی اصلی از آب زلال و گوارا که از باغچه اندرون وارد ساختمان حوضخانه می شود و بعد از گردش در حوضچه و سپس در اطراف استخر بزرگ و جوی های خیابان های باغ روان می شود. بخش عمده این آب همچون بیشتر باغ های شیراز از قنات «نهر اعظم» سر چشمه می گیرد که بر اساس تقسیم بندی به جدول های متعددی تقسیم می‌شود. یکی از قسمت های آن که سیراب کننده باغ ارم است، جدول میری می باشد که یک پنجم از نهر اعظم است. همچنین دو حلقه چاه عمیق نیز در باغ حفر شده تا آب مورد نیاز به وسیله پمپ تامین و با استفاده از لوله کشی برای آبیاری گل های باغ استفاده شود. برای آشامیدن و مصارف عمارات نیز از آب لوله‎کشی شهر استفاده می شود.

عمارت اصلی باغ ارم نمونه کاملی از ساختمان های اواسط دوره قاجاریه به شمار می رود که ویژگی های موجود در آن همچون سایر بناهای هم دوره خود، پیروی از اصول معماری زندیه و صفویه را نمایان می سازد و حتی نقوش کاشی های نمای عمارت نیز کاملا از تصاویر روی دیوارهای یکی از عمارات عهد صفویه تقلید شده اند. ساختمان اصلی در بخش غربی، جالب توجه ترین قسمت باغ است که از سه طبقه با تزیینات فراوان و بام شیروانی تشکیل شده و سازنده آن حاجی محمد حسن معمار شیرازی نام دارد. این عمارت رو به مشرق احداث شده و زیبایی معماری، نقاشی های رنگ و روغن، حجاری نقوش ازاره سنگی، کاشی کاری و گچبری، پنجره‌های مشبک آهنی، پیشانی ساختمان، ستون‌های سنگی و درهای چوبی نفیس و منبت کاری‌ شده آن شاهکار صنعت و هنر دوره قاجاریه به شمار می رود.

 

برای مطالعه بخش دوم «یک تکه از بهشت؛ باغ ارم شیراز» اینجا کلیک کنید.

یک تکه از بهشت ؛ باغ ارم شیراز-بخش اول
انتشار : ۲۲ فروردین ۱۳۹۸

برچسب های مهم

نگین جلفای اصفهان؛ کلیسای وانک


مهمترین و مشهورترین کلیسای تاریخی منطقه ی جلفا از نظر معماری و ارزش تزئینات و نقاشی های دیواری کلیسای وانک است. طاق کلیسای وانک که در زبان ارمنی به معنای «کلیسای اعظم» است، از نظر طلاکاری سقف و سطح داخلی گنبد تصاویر باشکوهی دارد. ظاهرا کلیسای کنونی، روی کلیسای قدیمی تری که در 954 وجود داشته و در آن زمان ویرانه ای بیش نبوده، بنا شده است. این کلیسا را «آمناپر کیج» به معنای «نجات دهنده» هم می نامند. در مقابل کلیسا یک ناقوس خانه بنا شده است و محوطه ی وانک هم شامل: موزه وانک و کتابخانه و قسمت های اداری خلیفه گری است.

این کلیسای باشکوه در 1015 ه.ق احداث شد و پس از 500 سال در 1065 ه.ق توسعه یافت و به صورت کنونی درآمد.

***

وسایل مورد نیاز: کفش راحت پیاده روی، دوربین کامپکت عکاسی.

روزهای تعطیل کلیسای وانک: جمعه ها بعد از ظهر

نشانی: اصفهان - خیابان نظر شرقی- کوچه کلیسا وانک (موقعیت روی نقشه)

From the architectural perspective, and in view of the value of its adornments and wall painting or murals, Vank church is considered the most important and renowned historic church found in Jolfa district. The present construct seems to have been built upon the rubbles of an older church dating back to 1547. This church is likewise called "Amenaperkij" which means "The Savior". Opposite the church, there is a belfry. 

The surrounding area includes Vank Museum, a library and administrative section of the caliphate. This grand church was established in 1606, and 500 years after, that is, in 1654, it was developed further and found its present shape.

***

Address: Isfahan - East Nazar St. - Vank Church Alley (Location on the map)

نگین جلفای اصفهان؛ کلیسای  وانک
انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

برچسب های مهم

شکوه ادیان؛ مسجد ایا صوفیه استانبول


مسجد ایا صوفیه (Hagia Sophia Museum) به معنی خرد مقدس، کلیسای جامع متعلق به قرن ششم در قسطنطنیه (استانبول امروزی) است. این بنا در دوره امپراطوری بیزانس به عنوان یک کلیسا ساخته شد و در زمان امپراطوری عثمانی به یک مسجد تبدیل گشت. ابعاد ایا صوفیه برای هر سازه ای که از استیل ساخته نشده باشد،بسیار عظیم و دور از ذهن به نظر می رسد. بر اساس نقشه بنا، طول آن 82 متر و عرض آن 73 متر است. گنبد آن 33 متر قطر دارد. در طول حیات 1400 ساله این بنا، از آن تحت عناوین کلیسای جامع، مسجد و موزه بهره برداری شده است. در زمان ساخت این بنا قسطنطنیه پایتخت امپراطوری بیزانس بود که نیمه شرقی امپراطوری رم را در بر می گرفت.

داستان ساخت ایاصوفیه به سال 532 میلادی برمیگردد، زمانی که آشوب «نیکا» سراسر قسطنطنیه را فرا گرفت. در پنجمین سال حکومت «ژوستی نین اول» ظلم حکومت او اسباب بدنامی اش را فراهم کرده بود. مردم از مالیات های سنگین خسته شده بودند و خواهان برکناری او بودند. در نهایت آشوب شهر کلیسای ایا صوفیه قدیم را به تلی از خاکستر تبدیل کرد. در نهایت ساختمانی جدیدی بر روی ویرانه های آن بنا نهاده شد. برای ساخت کلیسای جامع جدید، «آنتمیوس» و «ایزیدور» از سوی ژوستی نین ماموریت یافتند و بنای فعلی را ظرف مدت 6 سال به سرعت به پایان رساندند. چنین اقدامی شاید مشابه این باشد که کلیسای جامع نتردام پاریس را کمتر از یک قرن ساخته باشند.

***

سرعت ساخت این بنا منجر به مشکلاتی در آینده شد. بر اساس اطلاعات مورخان در حین ساخت بنا، بخشی از سقف گنبدی آن فرو ریخت. دو دهه بپس از ساخت نیز یک بار دیگر این رویداد تکرار شد. در زیر گنبد 40 پنجره وجود دارد که نور خورشید را به داخل بنا هدایت می کند. تابش خورشید بر موزاییک های طلائی داخل ایا صوفیه جلوه ای ملکوتی به آن می دهد که سبب شگفتی بازدیدکنندگان است. به گفته تاریخ نگاران پس از ساخت ایا صوفیه ژوستی نین گفت : «سلیمان! من از تو جلو زدم»

در زمان ساخت ایا صوفیه تزئینات داخلی آن بسیار ساده بود به طور مثال تصاویر صلیب ها به راحتی به چشم می خورد. به مرور زمان فضای داخلی بنا با موزائیک کاری های مختلف مزین شد. همچنین در فواصل بعدی پرتره امپراطور، خاندان امپراطوری، مسیح و غیره نیز به تزئینات بنا افزوده شد. در حدود قرن 8 و 9 میلادی یک دوره شمایل شکنی در امپراطوری بیزانس رخ داد که سبب شد برخی از موزائیک کاری های ارزشمند این بنا تخریب شود. تنها تزئینات قابل قبول در این دوره صلیب بود. این جریان شمایل شکنی بر این اساس این تفکر بود که مبادا توجه مخاطب به قدیس کم شود و معطوف ترئینات گردد.

سال 1453 فصل دیگری در حیات ایا صوفیه آغاز شد. در آن سال پایان امپراطوری بیزانس شکل گرفت و شهر قسطنطنیه به دست ارتش عثمانی افتاد. خیلی زود ایا صوفیه مور توجه حاکمان عثمانی قرار گرفت و در همین زمان چهار مناره به بنا افزوده شد. همچنین در این زمان موزائیک کاری هایی با تصویر چهار خلیفه در پشت یک لایه زرد رنگ بر روی ستون ها نصب گردید. سبک معماری ایا صوفیه به ویژه فرم گنبدهای آن بر روی معماری عثمانی بی تاثیر نبود. که یکی از بناهایی که متاثر از ایا صوفیه ساخته شد، مسجد آبی استانبول است که به قرن 17 تعلق دارد.

ایا صوفیه در سال 1934 تبدیل به یک موزه شد. مجلس ترکیه و وزرای آن به این نتیجه رسیدند که با تبدیل این بنای ارزشمند و بی نظیر، فرصت بازدید برای کل جهان شرق فراهم می شود و به آگاهی و دانش عموم می افزاید. تحقیقات و ترمیم و بازسازی این اثر تاریخی تا به امروز ادامه دارد.

بدون شک یکی از جذاب ترین نقاط گردشگری شهر استانبول بازدید از عمارت با شکوه ایا صوفیه است که هر ساله گردشگران بی شماری را برای سفر به کشور ترکیه ترغیب می کند.

شکوه ادیان؛ مسجد ایا صوفیه استانبول
انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷

برچسب های مهم

جهیزیه عروس شهرهای جهان؛ برج ایفل پاریس


برج ایفل بدون شک مشهورترین برج تاریخی جهان است که در شهر پاریس و در حاشیه رود سن چشم همگان را محسور خود کرده است. این بنا نماد کشور فرانسه است و هر سال گردشگران بی شماری را جهت بازدید به سمت خود می کشاند. ساخت برج در سال 1887 شروع شد و در سال 1889 به پایان رسید. علی رغم اینکه برج ارتفاع زیادی دارد و در زمان های دور ساخته شده و افراد از مسائل امنیتی آگاهی زیادی نداشتند با این وجود تنها یک نفر جان خود را در پروسه ساخت برج ایفل از دست داد.

برج ایفل دارای سه طبقه می باشد که افراد می توانند از هر سه طبقه آن دیدن کنند. چندین رستوران در طبقات اول و دوم وجود دارد. طبقه سوم در ارتفاع 276 متری قرار دارد و مرتفع ترین سکوی بازدید را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. برای بالا رفتن از طبقه همکف به اولین طبقه باید 300 پله (1655 پله تا بالاترین نقطه ی برج) را بالا رفت. هرچند برای این کار بالابری نیز تعبیه شده است. رودخانه سن در یک سوی برج و عمارت اینلولید (آرامگاه ناپلئون) در سوی دیگر برج قرار دارد. تا امروز بیش از 200 میلیون بازدید کننده از برج ایفل دیدن کرده اند.

ایفل سازه ای فلزی در میدان «شان دو مارس» پاریس است. نام برج برگرفته از سازنده آن ، گوستاو ایفل می باشد. او برج را طراحی و در سال 1887 مسئولیت ساخت آن را به عهده گرفت. دو سال بعد، یعنی در 31 مارس 1889 کار برج با ساخت 324 متر ارتفاع به پایان رسید و به شکل رسمی به عنوان بللندترین سازه جهان انتخاب شد. برج ایفل این عنوان را در سال 1930 و با ساخت ساختمان کرایسلر نیویورک از دست داد. در سال 1957 یک آنتن رادیویی به آن اضافه شد و با افزایش ارتفاع 5.2 متری این عنوان را از ساختمان کرایسلر باز پس گرفت. برج ایفل پس از پل میلو دومین بنای مرتفع در کشور فرانسه می باشد. در ساخت این بنا 850 نفر مشارکت داشتند و 18038 قطعه مجزا، 2.5 میلیون پیج و مهره به کار رفته است. فوندانسیون مربعی شکل برج از هر سو 125 متر کشیده شده است.

برج ایفل توسط 336 پروژکتور نورپردازی شده است و 20 هزار نور نقطه ای در شب این بنای عظیم را به درخشش در می آورد که این زیبایی سحرانگیز از فاصله 80 کیلومتری نیز قابل مشاهده است. در سال 1889 به وسیله 10 هزار لامپ گازی نور پزدازی گردید و از سال 1985 با نور طلایی نورپردازی شد. جالب است بدانید که برج ایفل با مصرف 7.8 میلیون کیلو وات ساعت در سال برقی معادل مصرف یک دهکده کوچک را صرف روشنایی خود می کند.

در جریان ساخت برج ایفل 72 مهندس فرانسوی شرکت داشتند که نام تمامی آنها بر روی تنه برج حک شده است. این بنا هر 7 سال یکبار رنگ می شود که هر بار هم به یک رنگ متافوت مزین می شود. در حال حاضر رنگ ایفل قهوه ای است. با وجود رنگ آمیزی ایفل نام افرادی که بر رو برج حکاکی شده است با دقت محافظت می شود تا در دید عموم قرار گیرد. ایفل در ابتدا قرمز رنگ بوده و یک سال طول کشید تا با صرف 60 تن رنگ، نمای آن تغییر کند. در حال حاضر ایفل، در کشور فرانسه پس از برج فرستنده Allouis Longwave با ۳۵۰ متر ارتفاع، در رده دوم قرار گرفته است ، اما در شهر پاریس همچنان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

در برج ایفل 7300 تن فلز به کار رفته است و وزن کلی آن 10100 تن می باشد. مجموع پله هایی که تا نوک برج امتداد دارد پس از هر بار بازسازی تغییر می کند. در ابتدا 1710 پله داشت که در اوایل سال 1980 و پس از اولین بازسازی تعداد آن به 1920 پله رسید. امروز 1665 پله در برج ایفل به چشم می خورد. بسته به دمای محیط، نوک برج بر اثر انبساط فلزات در قسمتی که روبروی خورشید است تا 8 سانتی متر تغییر مکان دارد.

هر ساله بیش از 7 میلیون گردشگر از برج ایفل دیدن می کنند. این بنای با شکوه پساز گذشت 128 سال همچنان ماندگار ترین تصویر فرانسه است. برج ایفل پر بازدید کننده ترین بنا در جهان است. بازدید این سازه در 365 روز سال امکان پذیر است اما زمان بازدید بر اسا فصول سال متغیر است. از ماه ژوئن تا سپتامبر تا بعد از نیمه شب امکان بازدید وجود دارد. همچنین نرخ بازدید هم شکل یکسانی ندارد. هزینه رفتن به طبقه دوم برج از طریق آسانسور برای بزرگسالان بین 7 تا 9 یورو می باشد و هزینه رفتن به طبقه سوم برای بزرگسالان از طریق آسانسور بین 13.5 تا 15.5 یورو است. بازدیدکنندگان با پرداخت ورودیه می توانند از بالابر عمومی استفاده نمایند.

در بالای برج ایفل دو رستوران احت عنوان های Altitude 95 در طبقه اول (95 متر بالاتر از سطح دریا) و Jules Verne وجود دارد که در زمره رستوران های فرانسوی گران قیمت است که مجهز به آسانسور خصوصی می باشد.

 برج ایفل همچان به عنوان برترین تصویر مقصد فرانسه و نماد این کشور شناخته می شود.

جهیزیه عروس شهرهای جهان؛ برج ایفل پاریس
انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

برچسب های مهم

تلفیق دانش و هنر؛ کاخ چهلستون اصفهان


باغ چهلستون در دوره ی شاه عباس اول احداث شده است و در وسط این باغ 67 هزار متری، عمارت چهلستون قرار گرفته است. در زمان سلطنت شاه عباس دوم، در بنای فوق تغییرات کلی داده شده و تالار آیینه، هجده ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آیینه، ایوان های طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه ی تزئینات نقاشی، آیینه کاری، کاشیکاری دیوارها و سقف ها به آن افزوده شده است. قسمت های جالب و دیدنی کاخ پهلستون به این ترتیب است.

- سقف باشکوه نقاشی شده تالار هجده ستون و سقف آیینه کاری تالار و مدخل آیینه کاری تالار جلوس شاه عباس دوم.

- شیرهای سنگی چهار گوشه ی حوض مرکزی تالار و ازاره های مرمری منقش اطراف که معرف صنعت حجاری دوره ی صفوی است.

- تزئینات عالی طلاکاری سرسرای پادشاهی و اتاق های طرفین تالار آیینه و تابلوهای بزرگ نقاشی تالار پادشاهی که تصویر شاهان صفوی را در مراسم بزم و جنگ نشان می دهد.

آثار پراکنده ای از دوره صفوی مانند «سر در مسجد قطبی»، «سردرهای زاویه در کوشک» و آثار دیگری که در ضبع جنوبی و غربی باغ نصب شده اند.

انعکاس ستون های بیست گانه ی تالار چهل ستون در حوض مقابل عمارت، مفهوم چهل ستون را القا می کند.

***

نشانی: اصفهان - میدان امام حسین (دروازه دولت)- خیابان سپه (موقعیت روی نقشه)

وسایل مورد نیاز: کفش راحت پیاده روی، دوربین کامپکت عکاسی.

روزهای تعطیل عمارت چهلستون: ایام سوگواری رسمی

ساعات بازدید: هر روز 8 صبح الی 17:30

The 670000 square meter garden of Chehel-Sotun was built during the reign of Shah Abbas. It encompasses the construct of Chehel-Sotun in the center. Under Shah Abbas II, the monument accepted general alterations. Among the changes. One can point out the addition of the mirror hall, the 18 column hall, the two large chambers situated in the north and south of the mirror hall, the balconies that surround the royal parlor and also the large basin opposite the hall to the main construct.

The name of this monument owes to the reflection of the real 20 columns of the Chehel Sotun Hall in the pool opposite the construct, which makes it a 40 column edifice.

***

Address: Isfahan - Imam Hossein Square (Government Gate) - Sepah Street (Location on the map)

تلفیق دانش و هنر؛ کاخ چهلستون اصفهان
انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

برچسب های مهم

حلقه اتصال شاه و مردم؛ بازار قیصریه اصفهان


در میدان نقش جهان، با وجود چند بازار قدیمی و سنتی و تودرتو، «بازار قیصریه» با سردری باشکوه و زیبا قرار دارد، که با تزئینات کاشیکاری و معرق و نقاشی های دیواری، دولچکی کاشیکاری سردر، تیراندازی با نیم تنه ی انسان و نیم تنه ی ببر و دم اژدهایی نشان داده شده است، که نمایشی است با شکوه از برج قوس «نیم اسب» که تاریخ نگاران، تاریخ بنیاد اصفهان را در این برج دانسته اند.

***

در درون سردر قیصریه، شاه عباس صفوی در جنگ با ازبکان و در شکارگاه به تصویر درآمده و همچنین شماری از مردان و زنان اروپایی هم دیده می شوند.

ساختار بازار از راسته های آن همچون راهرویی سرپوشیده فرا گرفته است که حجره های فروشندگان در دو سوی آن قرار دارد و در محلی به نام «چهارسوق» به هم می پیوندند که گنبد آن نسبت به گنبد راسته های بازار بلندتر است. در کنار راسته ها، تیمچه ها، سراها، کاروانسراها قرار دارند. این مجموعه را کارگاه های صنایع دستی، مساجد، مدارس علوم مذهبی و بناهای عمومی در بر می گیرد. تا هنگام نه چندان دور، بر فراز سردر قیصریه، بنای نقارخانه قرار داشت.

 ***

 نشانی: اصفهان - میدان امام حسین (دروازه دولت)- خیابان سپه- میدان نقش جهان (موقعیت روی نقشه)

Despite the existence of several traditional and maze-like markets, Qeysarieh Bazar with its magnificent portal is found on Naghsh-e Jahan Square too. It is marked with mosaic work decorations and wall paintings or murals. The two part mosaic portal shows the picture of a shooter with a human torso, a tiger lower part and a dragon tail. This scene refers to the zodiac sign of Sagittarius (half horse shape).

The structure of bazaar is organized in a way that the alleys are actually corridors covered with roof. The vendor`s shops are located on the two sides of the corridors. The alleys converse with one another in a place called Chaharsough (the Four Markets). The dome found in this location is in fact higher than offices and caravansaries could be observed. This complex in and public building. Not very far in time, over Qeysarieh portal, there was a special place where the drums were beaten.

***

Address: Isfahan - Imam Hossein Square (Government Gate) - Sepah Street - Naghsh Jahan Square (Location on the map)

حلقه اتصال شاه و مردم؛ بازار قیصریه اصفهان
انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

برچسب های مهم

تکریم شیخ ؛ مسجد شیخ لطف الله اصفهان


مسجد شیخ لطف الله از ابنیه های تاریخی و مذهبی بسیار مشهوری است که تزئینات کاشیکاری داخلی آن (از آزاره ها به بالا) همه از کاشی های معرق پوشیده شده است و داخل و خارج گنبد بی مانند آن نیز، که از زیباترین گنبدهای مساجد اصفهان به شمار می رود، از کاشی های معرق نفیس پوشیده شده است.

***

تعدادی از کاشیکاری های این بنا به خط «علیرضا عباسی» خوشنویس بزرگ عهد صفوی است. بنای مسجد در نیمه ی اول قرن 11 ه.ق به فرمان شاه عباس اول آغاز شد و پیش از اتمام بنای مسجد سردر زیبای آن در 1012 ه.ق ساخته و نصب شد.

شیخ لطف الله از علمای بزرگ شیعه و از مردم «میس» از قراء «جبل عامل» در لبنان امروزی بود که به دعوت شاه عباس اول در اصفهان اقامت گزید. این مسجد به منظور تجلیل از مقام او و برای تدیس و نمازگزاری وی احداث و اختصاص یافت و به همین دلیل به شیخ لطف الله مشهور شد.

گنبد مسجد بر خلاف گنبدهای فیروزه ای دیگر مساجد «کرم رنگ» است که با ستاره های آبی مزین شده است.

***

نشانی: اصفهان - میدان امام حسین (دروازه دولت)- خیابان سپه- میدان نقش جهان (موقعیت روی نقشه)

This mosque is one of the most reputable historical and religious monuments. The tile work adornments could be found in the interior. The mosaics in fact cover the footstalls upward. Likewise, the previous mosaics art work could be found on the interior and exterior of its unique dome, making it one of the most attractive mosque domes in Isfahan.

***

Some of the mosaic works of this construct show Alireza Abbasi`s calligraphy, a great master of this art in the Safavid era. The construction of the mosque began in the early years of the 16th century under Shah Abbas I. Before the completion of the monument, a beautiful portal was made and installed in 1603.

Sheikh Lotf-Allah was one of the great Shite scholars. Originally one of the people of Mis, Sheikh Lotf Allah was in fact a native of Jebel Amel Village located in the contemporary Lebanon. Invited by the Shah Abbas I, he came to Isfahan and settled there. This mosque was actually built in his honor and to perform prayers there. This is why his name is likewise given to this edifice.

Unlike the turquoise domes of other mosques, the dome of Sheikh Lotf-Allah Mosque enjoys a crème color, adorned with blue stars.

***

Address: Isfahan - Imam Hossein Square (Government Gate) - Sepah Street - Naghsh Jahan Square (Location on the map)

تکریم شیخ ؛ مسجد شیخ لطف الله اصفهان
انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

برچسب های مهم


استاد دانشگاه و مدرس رسمی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگـری

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما