حسیـن مقصـودی | سایت شخصـی

حسیـن مقصـودی | سایت شخصـی

دریـچه ای به دنیـای مدیریت گردشگـری، جهانگـردی، هتـلداری، راهنمـای تـور و مدیریت فنـی دفاتر خدمـات مسافرتـی

آمار سایت

نظرسنجی سایت

اولین روستای ایران که در فهرست دهکده های جهانی سازمان گردشگری قرار گرفت چه نام دارد؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 481
  • بازدید دیروز : 405
  • بازدید کل : 1558907

جهیزیه عروس شهرهای جهان؛ برج ایفل پاریس


جهیزیه عروس شهرهای جهان؛ برج ایفل پاریس

برج ایفل بدون شک مشهورترین برج تاریخی جهان است که در شهر پاریس و در حاشیه رود سن چشم همگان را محسور خود کرده است. این بنا نماد کشور فرانسه است و هر سال گردشگران بی شماری را جهت بازدید به سمت خود می کشاند. ساخت برج در سال 1887 شروع شد و در سال 1889 به پایان رسید. علی رغم اینکه برج ارتفاع زیادی دارد و در زمان های دور ساخته شده و افراد از مسائل امنیتی آگاهی زیادی نداشتند با این وجود تنها یک نفر جان خود را در پروسه ساخت برج ایفل از دست داد.

برج ایفل دارای سه طبقه می باشد که افراد می توانند از هر سه طبقه آن دیدن کنند. چندین رستوران در طبقات اول و دوم وجود دارد. طبقه سوم در ارتفاع 276 متری قرار دارد و مرتفع ترین سکوی بازدید را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. برای بالا رفتن از طبقه همکف به اولین طبقه باید 300 پله (1655 پله تا بالاترین نقطه ی برج) را بالا رفت. هرچند برای این کار بالابری نیز تعبیه شده است. رودخانه سن در یک سوی برج و عمارت اینلولید (آرامگاه ناپلئون) در سوی دیگر برج قرار دارد. تا امروز بیش از 200 میلیون بازدید کننده از برج ایفل دیدن کرده اند.

ایفل سازه ای فلزی در میدان «شان دو مارس» پاریس است. نام برج برگرفته از سازنده آن ، گوستاو ایفل می باشد. او برج را طراحی و در سال 1887 مسئولیت ساخت آن را به عهده گرفت. دو سال بعد، یعنی در 31 مارس 1889 کار برج با ساخت 324 متر ارتفاع به پایان رسید و به شکل رسمی به عنوان بللندترین سازه جهان انتخاب شد. برج ایفل این عنوان را در سال 1930 و با ساخت ساختمان کرایسلر نیویورک از دست داد. در سال 1957 یک آنتن رادیویی به آن اضافه شد و با افزایش ارتفاع 5.2 متری این عنوان را از ساختمان کرایسلر باز پس گرفت. برج ایفل پس از پل میلو دومین بنای مرتفع در کشور فرانسه می باشد. در ساخت این بنا 850 نفر مشارکت داشتند و 18038 قطعه مجزا، 2.5 میلیون پیج و مهره به کار رفته است. فوندانسیون مربعی شکل برج از هر سو 125 متر کشیده شده است.

برج ایفل توسط 336 پروژکتور نورپردازی شده است و 20 هزار نور نقطه ای در شب این بنای عظیم را به درخشش در می آورد که این زیبایی سحرانگیز از فاصله 80 کیلومتری نیز قابل مشاهده است. در سال 1889 به وسیله 10 هزار لامپ گازی نور پزدازی گردید و از سال 1985 با نور طلایی نورپردازی شد. جالب است بدانید که برج ایفل با مصرف 7.8 میلیون کیلو وات ساعت در سال برقی معادل مصرف یک دهکده کوچک را صرف روشنایی خود می کند.

در جریان ساخت برج ایفل 72 مهندس فرانسوی شرکت داشتند که نام تمامی آنها بر روی تنه برج حک شده است. این بنا هر 7 سال یکبار رنگ می شود که هر بار هم به یک رنگ متافوت مزین می شود. در حال حاضر رنگ ایفل قهوه ای است. با وجود رنگ آمیزی ایفل نام افرادی که بر رو برج حکاکی شده است با دقت محافظت می شود تا در دید عموم قرار گیرد. ایفل در ابتدا قرمز رنگ بوده و یک سال طول کشید تا با صرف 60 تن رنگ، نمای آن تغییر کند. در حال حاضر ایفل، در کشور فرانسه پس از برج فرستنده Allouis Longwave با ۳۵۰ متر ارتفاع، در رده دوم قرار گرفته است ، اما در شهر پاریس همچنان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

در برج ایفل 7300 تن فلز به کار رفته است و وزن کلی آن 10100 تن می باشد. مجموع پله هایی که تا نوک برج امتداد دارد پس از هر بار بازسازی تغییر می کند. در ابتدا 1710 پله داشت که در اوایل سال 1980 و پس از اولین بازسازی تعداد آن به 1920 پله رسید. امروز 1665 پله در برج ایفل به چشم می خورد. بسته به دمای محیط، نوک برج بر اثر انبساط فلزات در قسمتی که روبروی خورشید است تا 8 سانتی متر تغییر مکان دارد.

هر ساله بیش از 7 میلیون گردشگر از برج ایفل دیدن می کنند. این بنای با شکوه پساز گذشت 128 سال همچنان ماندگار ترین تصویر فرانسه است. برج ایفل پر بازدید کننده ترین بنا در جهان است. بازدید این سازه در 365 روز سال امکان پذیر است اما زمان بازدید بر اسا فصول سال متغیر است. از ماه ژوئن تا سپتامبر تا بعد از نیمه شب امکان بازدید وجود دارد. همچنین نرخ بازدید هم شکل یکسانی ندارد. هزینه رفتن به طبقه دوم برج از طریق آسانسور برای بزرگسالان بین 7 تا 9 یورو می باشد و هزینه رفتن به طبقه سوم برای بزرگسالان از طریق آسانسور بین 13.5 تا 15.5 یورو است. بازدیدکنندگان با پرداخت ورودیه می توانند از بالابر عمومی استفاده نمایند.

در بالای برج ایفل دو رستوران احت عنوان های Altitude 95 در طبقه اول (95 متر بالاتر از سطح دریا) و Jules Verne وجود دارد که در زمره رستوران های فرانسوی گران قیمت است که مجهز به آسانسور خصوصی می باشد.

 برج ایفل همچان به عنوان برترین تصویر مقصد فرانسه و نماد این کشور شناخته می شود.

  انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 2185

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

استاد دانشگاه و مدرس رسمی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگـری

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما